Täydellinen opas E-sport maailman ymmärtämiseen, siihen sitoutumiseen ja erinomaistumiseen
E-sports on tuonut vallankumouksellisen tavan, jolla ihmiset seuraavat, katsovat ja osallistuvat videopeleihin. Koska e-urheilu on tärkeä osa videopeliteollisuutta, sitä tukevat eräät merkittävimmistä videopeliyrityksistä ja jota sponsoroivat maailmanlaajuiset tuotemerkit.
Huippuareenoilla järjestettävä ja jota miljoonat seuraavat maailmanlaajuisesti, E-sports on saavuttanut merkittävän suosion. Tämä opas on arvokas resurssi henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita astumaan e-urheilun maailmaan, olipa kyseessä sitten pelaaja, katsoja tai alan ammattilainen.
Yleiskatsaus E-Sportsiin
E-sports, joka tunnetaan myös kilpailupelaamisena, on järjestetty videopelikilpailu, jossa pelaajat joko yksilöinä tai joukkueina osallistuvat pelikilpailuihin katsojista tai palkintorahoista. Vaikka urheilu loihtii usein kuvia täynnä olevista stadioneista, joissa fanit kannustavat suosikkijoukkueitaan tai -pelaajiaan, E-sports on ainutlaatuinen.
Perinteisistä urheilulajeista poiketen e-urheilua voidaan pelata eri tasoilla, kuten amatööri- tai ammattilaistasolla, henkilökohtaisesti tai verkossa, kuten Casino NetBet -peli, sekä paikallisissa tai kansainvälisissä ympäristöissä. E-sports ei ole yksittäinen tapahtuma, vaan kokoelma erilaisia turnauksia ympäri vuoden. Kuten perinteiset urheilijat, jotka kilpailevat erilaisissa turnauksissa, videopelien pelaajat tekevät samoin.
E-sport alan tärkeitä elementtejä
Kustantajat
Julkaisijat ovat yhteisöjä, jotka rahoittavat videopelien luomista, edistämistä ja mainostamista ja valvovat niiden julkaisua markkinoille kumppanuuksien kautta jälleenmyyjien, jakelijoiden ja alustojen kanssa. Lisäksi julkaisijat omistavat näiden videopelien teolliset ja immateriaalioikeudet.
Turnauksen järjestäjät
Tehtävä kehittää ja toteuttaa sekä amatööri- että ammattivideopelikilpailuja on turnauksen järjestäjien harteilla. Nämä turnaukset noudattavat julkaisijoiden kullekin videopelille määrittelemiä ohjeita. Lisäksi sopimuksen, asianmukaisten lupien tai lisenssien hankkiminen julkaisijalta on välttämätöntä turnauksen järjestäjille kilpailun järjestämiseksi tai lähettämiseksi.
Ammatti- ja amatööripelaajat
E-sportsilla on monipuolinen pelaajapohja, joka koostuu sekä ammattilais- että amatööripelaajista. Ammattijoukkueet rekrytoivat huipputason pelaajia, jotka ansaitsevat merkittäviä palkkoja kilpaillakseen maailmanlaajuisissa eliittisarjoissa ja turnauksissa.
Toisaalta amatööripelaajat voivat osallistua kaiken tasoisiin tapahtumiin paikallisista kilpailuista kansainvälisiin mestaruuskilpailuihin.
Yleisö
Jos uskot, että e-urheilu on merkityksetöntä, sinun on seurattava tiiviisti kehittyviä trendejä. Viime vuoden League of Legends World Championship -sarja keräsi lähes 100 miljoonaa katsojaa, mikä on merkittävä saavutus.
On syytä huomata, että tätä turnausta ei lähetetty perinteisessä televisioverkossa, vaan suoratoistona Amazonin omistamalla alustalla, Twitchillä. Lisäksi lukuisat e-urheilun harrastajat matkustavat laajasti sekä kotimaassa että kansainvälisesti osallistuakseen live-pelitapahtumiin.
Lopulliset ajatukset
Internet ja videopelitekniikan viimeaikaiset edistysaskeleet ovat johtaneet E-sports-alan räjähdysmäiseen kasvuun, joka ei osoita merkkejä hidastumisesta. Virtuaaliurheilu on saanut laajempaa tunnustusta, mikä on muuttanut markkinarakoyhteisön monen miljardin- dollar alaksi.
Pelaajista, joita aikoinaan leimattiin nörteiksi, on nyt tullut supertähtiä. Alan asiantuntijat ennustavat E-sports-katsojan nousevan 300 miljoonaan vuoteen 2023 mennessä. On mielenkiintoista seurata, mihin suuntaan tämä matka vie!